Monday 18 May 2015

KENDURI DOA SELAMAT UZAIR DAN AKIKAH - PART 1

Teks  : Norwani Sulikin


Entri 13

Alhamdulillah, Allah memberikan kami rezeki lebih dan bersempena dengan umur uzair cukup 6 bulan maka kami bersetuju untuk mengadakan kenduri kesyukuran dirumah kami. perbincangan demi perbincangan suami isteri dilakukan. pada mula nya kami hanya ingin mengadakan majlis kecil kecilan sahaja memandangkan dengan jumlah kos yang mampu hanyalah kecil sahaja. dan untuk kami juga agak gementar memandangkan ini adalah majlis kesyukuran pertama dirumah kecil kami. sebelom ini majlis terbesar kami lakukan ialah jemputan makan makan untuk pertama kali masuk rumah ini. itupun hanya menjemput kawan - kawan sahaja.

untuk mengadakan sebarang majlis, haruslah disediakan budget terlebih dahulu. daripada budget tersebut barulah kita tahu berapa jemputan yang sesuai untuk dijemput. selepas itu perlu difikirkan menu untuk majlis tersebut. untuk majlis kesyukuran ini saya memilih pada waktu malam. maka perlu disediakan, menu utama, pencuci mulut, buah-buahan dan juga minuman. jika ada terlebih budget boleh jugak menyediakan sedikit cenderamata untuk para tetamu.

berikut adalah perkiraan untuk majlis kesyukuran

menu : nasi tomato, ayam masak merah, daging masak hitam, acar mentah, papadom, buah tembikai, kuih karipap dan air oren sunquid)

tetamu : 80 orang

budget : RM1000

catering : Pak Mat Catering ( 013-2046225) - sangat puas hati, makanan sedap, servis tepat pada masa.

cenderamata : biskut gula, gula gula, bubur putih bubur merah.


budget cenderamata : 50 orang

 


 majlis yang sepatutnya diadakan dirumah kami terpaksa ditukar akibat daripada lif dirumah rosak dan menyebabkan 8 orang tetamu termasuk suami saya terperangkap didalam lif tersebut. memandangkan kebanyakkan tetamu adalah orang tua maka kami mengambil pendekatan mengubah tempat majlis disurau terdekat.

entri majlis terpaksa diubah akan diceritakan di entri sebelah.

majlis tetap diteruskan walaupun mengambil masa yang lama dan kami hampir tercabut kaki akibat mengangkut makanan 80 orang dari tingkat enam, namun kami mengambil ini pendekatan ini adalah ujian dari Allah dan bersyukur majlis berjalan dengan lancar disurau walaupun sedikit terkilan tidak dapat dilakukan dirumah sendiri.

majlis akikah akan berlangsung dua minggu dari majlis ini.

tunggu...........................













No comments:

Post a Comment