Thursday 30 July 2015

Rumah terbuka hari raya 2015

Teks ; norwani sulikin

Entri 38

Tergerak hati untuk mengadakan majlis makan-makan dirumah sempena hari raya. Idea timbul apabila ada rakan menberitahu ingin datang ke rumah bersempena raya. Saya setuju sahaja kerana saya suka masak.
Maka hari sabtu lepas selepas pulang dari rumah terbuka sahabat blog lama kami mula mencari bahan memasak di hero bandar tasik permaisuri, cheras.
Menu untuk esoknya adalah, lontong, kuah kacang daging, rendang ayam, sambal ikan bilis dan biskut raya. Menu ringkas memandangkan saya akan tinggal kesorangan malam itu, encik suami perlu ke pejabat untuk tugas yang menanti.
Malam sabtu saya sempat memasak nasi impit dan sambal tumis sahaja. Itupun ikan bilis yang dikopek sendiri oleh saya sehingga pukul 2 pagi.
Keesokkan harinya saya mulakan dengan merebus daging untuk kuah kacang dan memotong bahan lain untuk lontong dah rendang. Memasak sendiri dengan menu diatas mengambil masa hampir 5 jam untuk siap. Semua menu siap disediakan tepat pukul 3 petang.
Jemputan mula hadir pukul 4 petang dan berakhir pukul 10 malam. Saya hanya menjemput rakan rapat sahaja kerana senang untuk berbual sambil mengetahui perkembangan terkini masing- masing. Alhamdulillah, misi tercapai!



Set pinggan mangkuk correle pemberian ibu mertua saya yang hanya digunakan setahun sekali. Jimat nak beli yang baru agak mahal. Itu adalah permintaan saya ketika ibu mertua bertanya untuk hadiah perkhawinan saya dan encik suami.

Untuk resepi,insyaallah saya akan kongsikan di entri akan datang.





No comments:

Post a Comment