Sunday 19 April 2015

CARA MEYUSUKAN ANAK KALI PERTAMA

Teks : Norwani bt Sulikin

entrie 9

sumber : google

buat saya selepas melahirkan uzair tidak berjaya untuk menyusukan dia. sedikit perasaan kecewa tetapi Allah maha mengetahui. oleh itu saya bertekad untuk mendapatkan ilmu sebanyak mungkin pada masa hadapan. sudah semestinya saya ingin kan anak yang ramai untuk keluarga kami.

berikut adalah cara yang betul untuk penyusuan ibu pertama kali,

Bagaimanakah cara untuk mula menyusukan bayi saya?

Memandangkan sesi penyusuan boleh mengambil masa dari tujuh hingga ke 40 minit, pilihlah tempat yang selesa untuk anda. Keadaan persekitaran adalah sangat penting, terutamanya pada peringkat awal ketika anda masih perlu membiasakan diri. Jika anda mudah diganggu oleh bunyi bising, cari tempat yang senyap. Jika anda mudah bosan, anda mungkin mahu menyusukan bayi di hadapan televisyen, tetapi hanya jika cara itu berkesan bagi anda dan bayi. Cubalah beberapa tempat yang mungkin dahulu sehingga anda menjumpai tempat yang sesuai untuk anda.


Pegang bayi anda dalam posisi yang tidak membuatkan lengan dan belakang anda sakit. Letakkan seberapa banyak kusyen di sekeliling anda untuk sokongan. Ramai wanita mendapati posisi melengkok seperti buaian adalah paling selesa untuk mereka walaupun kegemaran ibu mungkin berlainan. Pastikan anda dan bayi berada dalam keadaan selesa sebelum mula menyusukan.


Perhatikan bagaimanakah rasa pada buah dada anda semasa bayi anda melekap padanya. Bayi sepatutnya menghisap satu mulut penuh payu dara anda. Jika pelekapan menyakitkan, lepaskan lekapan dengan memasukkan jari kelengkeng anda di antara gusi bayi dan puting anda. Kemudian cuba sekali lagi. Apabila bayi anda dapat melekap dengan baik, dia akan dapat melakukan apa yang perlu seterusnya.

untuk saya, yang penting jangan putus asa, dapatkan ilmu yang secukupnya dan kerap kan bertanya kepada orang yang lebih berpengalaman.

untuk uzair dia tidak mahu menyusu terus kepada puting maka akhirnya kami menjumpai penyelesaian, nipple protection shield.  dan sejak itu uzair menyusu seperti biasa. walaupun ralat tidak dapat menyusu uzair sepunuhnya tapi saya bersyukur uzair tetap dapat merasai susu anugerah Allah ini.



No comments:

Post a Comment